basinnieuwzeeland.reismee.nl

Rondreis, bungeejump en werken

16 maart verliet ik Greymouth om naar Hokitika toe te liften. Een korte afstand die snel te bereiken was. In Hokitika heb ik mijn plannen voor de afgelopen 2 weken gemaakt en ik heb mij daar als backpacker toch redelijk aan kunnen houden. In Hokitika ben ik naar Blue Gorge geweest. Een hangbrug waar mooi blauw water onderdoor stroomt, maar door de regen van de dagen ervoor was het meer een melkkleur geworden. Ik heb nog genoten van een mooie zonsondergang aan de zee en vanuit Hokitika ben ik naar Franz Jozef toe gegaan.

Toen ik aankwam in Franz Jozef ontmoette ik meteen een andere Nederlander en aangezien het de tweede dag dat ik daar zou zijn flink zou gaan regenen, besloten we die middag naar de gletsjer toe te gaan. We hebben een aardige wandeling en beklimming van 11km afgelegd en vanuit daar hadden we een prachtig uitzicht over de gletsjer, waar we ook wat mooie foto’s konden maken.

Na Franz Jozef ben ik naar Fox Glacier toe gegaan. De weg naar de Glacier toe was helaas afgesloten vanwege de storm die een paar weken terug over het Zuidereiland trok, dus besloot ik vanaf het hostel vandaan 10km te gaan hardlopen naar Lake Matheson toe. Het water in dit meer zou als een soort spiegel moeten functioneren, waarin je normaal gesproken de bergen van daarachter zou moeten kunnen zien. Helaas was het die dag bewolkt, dus was daar niet heel veel van te zien. Toch heb ik wel de Mount Cook kunnen zien wat de hoogste berg van Nieuw-Zeeland is (3724 meter).

Vanuit Fox Glacier ben ik 261km zuidelijker naar Wanaka toe gegaan. Toen ik daar aankwam had ik een soort van wintersport gevoel. Het was 5 graden en de sneeuw op de bergen om Wanaka heen was te zien. Toch mooi om dat hier in Nieuw-Zeeland te kunnen zien. In Wanaka heb ik samen met toevallig weer een andere Nederlander Roys Peak beklommen, een wandeling van 16km, waarbij we 1,2km omhoog gingen. Boven op de top, omringd door wat sneeuw, bewolking en aan een kant een mooi uitzicht op een andere berg met sneeuw wat mij ook weer een soort wintersport idee gaf. Toen we terug naar beneden liepen kwam ik wederom weer bekende tegen die ik eerder mijn reis heb ontmoet, wat altijd leuk blijft om hun weer te ontmoeten.

Deze dagen heb ik ook mijn accommodatie voor in Sydney geregeld, waar ik vanaf 30 april t/m 14 mei twee weekjes ga verblijven.

Na Wanaka ben ik naar Queenstown toe gegaan. Een mooie toeristische stad en ook weer een wat grotere plaats, dan de plaatsen waar ik eerder op het Zuidereiland geweest ben. Hier ontmoette ik weer iemand van de groep waarmee ik kerst & nieuwjaar heb gevierd, waar ik even leuk mee gesproken heb. In Queenstown heb ik verder de Skyline van Queenstown beklommen, genoten van het plaatsje zelf en ben ik vanaf 134m hoogte gaan bungeejumpen (zie video op Facebook). Dit was zo ontzettend gaaf om te doen en ik heb daar ook erg van genoten. Mocht je geen hoogtevrees hebben is dat zeker aan te raden ;)

Nadat ik nu bijna de gehele westkust van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland heb bekeken en ondanks de vele regen er enorm van genoten heb, zit ik nu in Te Anau (het zuidwestelijke deel van het Zuidereiland). Ik ben hier van plan om tot half april te werken, daarna nog twee weken in Nieuw-Zeeland te reizen om vervolgens naar Australie te gaan. Ik werk hier in een hostel voor gratis accommodatie, waarbij ik zo’n 3 a 4u per dag bedden, keukens en badkamers verschoon. Ik verblijf ook met andere reizigers die hier werken in een soort van studentenhuis, wat dus allemaal heel netjes is :). Daarnaast had ik vier dagen geleden toen ik aan kwam ook een gesprek met de manager van Italiaans restaurant La Toscana. Ik kon daar meteen die avond in de keuken beginnen, waar ik pizza’s beleg, groentes snij en de afwas doe en deze twee weken veel pasta’s zal gaan eten :). Mijn eerste drie werkdagen zijn goed bevallen. Het is wel even aanpoten, aangezien ik zo’n 10, soms 11u op een dag werk, maar goed het is maar voor twee weken en er zitten ook vrije dagen tussen.

Zoals ik al zei, ik ben van plan om hier tot half april nog wat geld te gaan verdienen, om daarna nog twee weken in Nieuw-Zeeland te reizen, voordat ik vier weken naar Australië ga. Ik ga zeker nog een mooie laatste maand van mijn reis in Nieuw-Zeeland maken en daar hopelijk nog lekker van genieten.

Reacties

Reacties

Sonja

Lieve Bas,
Wat genieten wij van al jou mooie en prachtige avonturen.
Super allemaal. Prachtige foto's.
Dat filmpje van bungeejumpen...zo gaafff, jemig Bas, ik durfde amper te kijken, het zweet stond in mijn handen. Maar super cool dat je dit hebt gedaan.
En nu 2 weken hard werken zeg..doe je goed. Gratis eten bij de Italiaan en gratis slapen in het hostel.
Geniet van de laatste 2 maanden Bas. Dikke kus.

Jacqueline D M

Hoi hoi, man wat maak je een dingen mee! Ik ga zo op Facebook kijken.
Je bent erg goed geworden in gratis dingetjes regelen :) ga je dat in Nl ook doen? ben benieuwd!
Nou Bas, fantastische reis he? Kom maar gauw straks een keer naar school, je mag het wel eens in een 5H of 4H vertellen !Vinden ze vast tof!

Groetjes, let goed op jezelf!
Jacqueline

Nienke

Een reis om nooit te vergeten! Super om je zo te volgen.
Werk ze maar weer even de komende weken!
Groetjes!

Monique Mooij

Klinkt allemaal super, Bas!!!

Astrid

Geweldig wat je allemaal beleefd ! Het filmpje van Bungeejumpen, ik doe het je niet na, maar prachtig om te zien. En fijn dat je af en toe ook werk hebt van bedden verschonen tot in de keuken. Er moeten toch centjes binnen komen.
Jet wil langer blijven, maar zij werkt niet, dus haar geld gaat sneller op. Zij heeft het ook helemaal geweldig. Knap hoor van jullie dat jullie dit alleen ondernemen ! Dikke kus van mij Bas X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active