basinnieuwzeeland.reismee.nl

Met mijn ouders in Nieuw-Zeeland

Voordat mijn ouders in Nieuw-Zeeland zouden aankomen zijn ze eerst nog naar Singapore geweest. Ik heb die dagen nog in Whitianga gezeten om daarna mijn weg terug naar Auckland te vervolgen. Zoals jullie weten ben ik vanuit Whitianga al naar hot water beach geweest. Verder wilde ik ook nog graag naar Cathedral Cove toe. Dit is een soort grot waar je onder door kan lopen en aan de andere kant hiervan staat een mooie rots in het water, hier is ook een scène van de film Narnia opgenomen. Ik ben hier samen met een andere backpacker naar toe gegaan en het was een erg mooie plek om te zien, ik ben hier ook nog even gaan zwemmen.

Vanuit Whitianga ben ik gaan liften naar Auckland toe, wat ook deze keer weer erg soepel ging. Het voelde erg speciaal toen ik weer aan kwam in Auckland, aangezien ik hier op 10 november mijn reis begon. Ik vond het ook weer leuk om terug te keren op de plek waar ik met deze reis begon en de stad kwam deze keer ook een stuk leuker over dan de eerste keer dat ik hier aan kwam. Ik heb hier twee nachten in een hostel geslapen en ben nog de Sky Tower in geweest. Vanuit hier had ik een mooi uitzicht over Auckland heen, maar ik ga hier net als voor het aquarium natuurlijk niet voor betalen ;). Ik ben met mijn GoPro naar binnen gekomen met het verhaal dat ik een video maak waarin ik tegen een vriend van mij aan het battelen ben. Ik vertelde dat we allebei 24 uur moeten zien te overleven in een stad en dat we dit zonder geld moeten doen. We moeten dus onze eigen voorzieningen zien te regelen en natuurlijk wil ik ook wel graag wat ondernemen, dus mijn vraag is zou ik de Sky Tower mogen bezoeken. Ze dacht even kort na en vertelde mij dat ze per dag een gratis kaart weg mag geven en dat ze deze die dag voor mij overhad, dus mooi gratis de Sky Tower in geweest.

Na deze twee nachten ben ik vertrokken naar het hotel in Auckland waar mijn ouders die nacht aan zouden komen. Die dag heb ik eerst weer eens genoten van de luxe die ik had. Ik heb gebruik gemaakt van de fitness, het zwembad, Netflix op mijn kamer zonder andere backpackers in die kamer en lekker gedineerd in het hotel, maar het mooiste kwam later die avond. Rond 1:30 arriveerden mijn ouders in het hotel. Het was zo ontzettend leuk om ze weer te zien en om ze gewoon een knuffel te kunnen geven. De verhalen die we te vertellen hadden hebben we bewaard voor de dagen die we met elkaar zouden hebben, omdat het al nacht was en we ook wel lekker wilden slapen.

De volgende dag hebben we de camper opgehaald waarin we rond zouden trekken en ook zouden blijven slapen. We zijn eerst naar het noorden toegetrokken en hebben Ninety Miles Beach bezocht. Er was alleen een probleem toen we weg wilden rijden, want onze achterbanden van de camper kwamen vast te zitten in het zand. Mijn vader is toen ruimte voor de banden gaan maken door het zand eruit te graven en ik ben toen gaan rijden om de camper uit het zand te halen, wat achteraf natuurlijk wel een grappig verhaal is. Ook zijn we naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland gegaan waar twee zeeën in elkaar komen. Ik was hier al geweest, maar het blijft leuk en helemaal met mijn ouders erbij om sommige plekken weer te zien. Helaas was het erg mistig toen we aan kwamen, waardoor we helaas niks konden zien. Net toen we weg wilden rijden zei mijn moeder ineens 'kijk het trekt helemaal open'. Er zat een verschil tussen van 30min, maar gelukkig kregen we daarna wel het mooie uitzicht te zien. Terug naar beneden zijn we langs een prachtig wit strand gegaan en hebben het plaatsje Paihia in de Bay of Island bezocht. Toen we aan kwamen in Paihia kreeg ik een berichtje van Elly & Piet (de mensen bij wie ik een van mijn eerste weken in Nieuw-Zeeland heb mogen verblijven) hoe het met mij gaat en hoe ik het tot nu toe met mijn ouders heb. Ook vertelden ze dat ze momenteel in Paihia zijn. Toen ik dat las had ik meteen zoiets van wat is dit toevallig zeg. Die middag hebben we elkaar ook opgezocht en zijn we met z'n vijfen wat gaan drinken. Het was zo leuk om deze mensen weer te zien en zeker om ze ook aan mijn ouders voor te stellen en mijn ouders aan hen. Die avond ben ik lekker met mijn ouders uit eten gegaan waar je na deze maanden extra van geniet.

22 februari is mijn moeder jarig en dat moest natuurlijk ook gevierd worden. De cadeaus van mijn vader, Britt en ik zal ze in Nederland nog krijgen, maar we zijn wel heel gezellig met zijn drieën gaan lunchen om toch haar verjaardag te vieren. Ook kreeg mijn moeder nog een super leuke video van Britt en mijn opa & oma uit Nederland vandaan. De volgende dag vertrokken we naar Rotorua waar we geothermische bronnen hebben bekeken. We vonden het alle drie heel speciaal om dit te zien en genoten er alle drie van. In de avond hebben we lekker gegeten in een steakhouse en na vijf nachten niet meer in de camper geslapen. Het bed van mijn ouders sliep namelijk niet goed en ik moest kruipend mijn bed in zien te komen. Dus zijn we lekker accommodaties gaan boeken, wat we alle drie een stuk prettiger vonden.

De volgende dag zijn we via Taupo naar Napier toe gereden. De plek waar ik twee maanden van mijn reis heb doorgebracht en ik nu aan mijn ouders kon laten zien. We begonnen bij het restaurant waar ik gewerkt heb, mijn ouders vonden het erg leuk om deze plek te zien en ik werd erg leuk ontvangen toen ik in de keuken kwam. Wij zijn hier ook even gaan lunchen. Ook heb ik mijn twee hostels waar ik mijn grootste tijd verbleef laten zien en in het hostel waar ik in januari verbleef kwam ik nog veel bekende tegen wat ook weer gezellig was om te zien. Onze tweede dag in Napier ben ik samen met mijn vader gaan hardlopen wat we ook in Paihia hebben gedaan, terwijl mijn moeder bij het zwembad van de zon genoot. In de middag zijn we met z'n drieën een wandeling langs het strand gaan maken waar ik puur toeval een collega van het restaurant tegen kwam. Ik wilde een foto van mijn ouders maken en op dat moment hoorde ik iemand mijn naam zeggen, wat dus een collega bleek te zijn met wie ik samen de afwas heb gedaan. Die middag ben ik nog een ijsje met mijn ouders gaan halen en in de avond hebben we heel erg genoten van ons diner. Mijn vader had een Indisch restaurant uitgezocht waar we hebben genoten van een heerlijke rijsttafel. Het was zo gezellig, allemaal kleine gerechten, gezellige gesprekken en leuk met elkaar, we genoten er alle drie ontzettend van.

Het plan was om die dag daarna eigenlijk gedag te zeggen, maar ik had besloten om met mijn ouders terug te gaan naar Auckland en vanuit daar naar Welington toe te vliegen. Zo konden we nog 2.5 dag langer met elkaar zijn. We zijn vanuit Napier naar Taupo toe gereden waar we genoten hebben van het uitzicht over het meer en we zijn naar watervallen geweest. Ook zijn we langs Tauranga gegaan waar ik met mijn vader samen Mount Maunganui voor een deel heb beklommen. Dit deden we voor een deel, omdat het niet heel warm was die dag en wij dus een lange broek aan hadden, wat tijdens de klim toch iets te warm bleek te zijn.

Onze laatste dag zijn we teruggereden naar Auckland om nog een nacht in het hotel te overnachten. We hebben de camper afgeleverd en zijn onze laatste avond de stad in gegaan. Hier hebben we een mooie gezellige laatste avond met elkaar gehad. We hebben nog wat meegekregen van de Volvo Ocean Race die deze periode langs Auckland kwam en zijn gezellig met elkaar uiteten gegaan. Na het eten zijn we naar de Sky Tower gelopen, zodat mijn ouders deze ook van onder konden bekijken en heb ik ze mijn eerste plek waar ik aan kwam op 10 november laten zien.

De volgende dag zijn we na het ontbijtbuffet met elkaar naar het vliegveld gegaan. Mijn ouders vertrokken namelijk naar Sydney, waar ze nu vier dagen aan het genieten zijn en ik vertrok naar Wellington waar ik vier dagen blijf.

Op het vliegveld was het na deze mooie en gezellige dagen helaas weer tijd om afscheid te nemen van elkaar. Ik heb ontzettend genoten van de tijd met mijn ouders en ben heel blij dat ze deze kant op zijn gekomen. Ook al was de camper niet altijd even praktisch en hebben we dus ook wat accomodaties geboekt, wat we alle drie ook wel fijn vonden, het was super leuk met elkaar. We hebben hele leuke gesprekken gehad en ik heb al mijn verhalen aan mijn ouders kunnen vertellen en mijn ouders hun verhalen aan mij. Ik heb genoten van het uiteten gaan met elkaar, de plekken die ik aan hun kon laten zien, dat we Elly & Piet nog tegen kwamen en natuurlijk gewoon het samen zijn met mijn ouders. Het was echt top en ik ben erg dankbaar met zulke ouders.

Zoals ik zei blijf ik nu vier dagen in Wellington en vertrek ik 5 maart naar het Zuidereiland toe, waar ik nog twee maanden van Nieuw-Zeeland zal gaan genieten voordat ik een maand naar Australië vertrek.

Rondtrekken

3 februari heb ik Taupo dus verlaten en ben ik gaan liften naar Waitomo toe wat een afstand is van ongeveer 150km. Ik had hiervoor 4 auto’s nodig, waarvan een van hen een hele vriendelijke oudere man was. Hij was een soort gids die onwijs veel vertelde over de omgeving waar wij reden en zette mij af bij een supermarkt, zodat ik nog wat producten in kon slaan, aangezien er in Waitomo geen supermarkt is. Ik heb in Waitomo de Caves (grotten) met Glowworms bekeken. Dit zijn een soort wormen die onder de grond leven en licht geven. Bij de foto’s die ik plaats is hier een beter beeld van te zien, ook al was het te donker om zelf foto’s te maken, het was wel een mooi gezicht.

De volgende dag ben ik van Waitomo naar Tauranga gaan liften wat ook een afstand is van ongeveer 150km en waar ik 3 auto’s voor nodig had. Hier heb ik een aantal dagen verbleven en heb ik na ongeveer 1,5 a 2 maanden weer eens met een Nederlander opgetrokken. Ik ben samen met hem naar Mount Maunganui geweest (een berg van 232m hoog met een mooi uitzicht over de stad Tauranga). Deze zijn we op proberen te rennen, wat toch nog wel pittig was. Met name de trappen die je constant op rent, maar goed het was wel een goede training en toen we boven kwamen hadden we een erg mooi uitzicht over de stad en de zee.

Ook ben ik in Tauranga naar Theo & Gerda geweest. Theo heeft vroeger samen met mijn opa Anton in het koor gezeten. Het plan was om om 10:00 bij hun op de koffie te komen en even gezellig met ze te kletsen. Ze hadden ook bezoek uit Nederland, Yannick van 23 met zijn moeder. Hele lieve en vriendelijke mensen en ook Yannick en zijn moeder waren ontzettend aardig. Yannick ging die middag met zijn moeder samen naar de Hobbiton toe, de plek waar de film Lord Of The Rings en The Hobbit is opgenomen. Ze vroegen of ik ook met ze mee wilden en aangezien ik zeker nog graag naar die plek toe wilde, wilde ik graag met ze mee. Ontzetten leuk en lief dat ze mij mee namen en ik vond het ontzettend leuk om op de filmset rond te lopen. Ik herkende zoveel plekken uit de film en het is zo leuk om dit te zien. Ook was het erg leuk om dit met Yannick te kunnen delen, aangezien hij ook de film heeft gezien. Onderweg terug naar Theo & Gerda zijn we nog naar de McLaren Falls geweest, wat een erg mooie waterval was om te zien. In de avond kwamen wij weer terug bij Theo & Gerda waar ik ook nog eens mee mocht eten. In de avond bracht Theo mij ook weer netjes terug bij mijn hostel. Het was onverwachts een ontzettende leuke dag met hele leuke mensen om mij heen en ik vond het erg leuk om Theo & Gerda te ontmoeten.

Verder ben ik nogmaals Mount Maunganui opgerend en na een paar dagen Tauranga ben ik met 2 kamergenoten via de bus vertrokken naar Whitianga. Helaas regende het de afgelopen 3 dagen, waardoor we niet heel veel konden doen. Toch zijn we naar Hot Water Beach geweest met wat andere mensen van het hostel, waar we het qua regen droog hebben gehouden. Het is een hele aparte en leuke ervaring om op het strand je eigen kuil te graven waar warm water bronnen uit komen. Het is ook zo apart dat dit op sommige plekken gewoon te heet is en een meter daarnaast kan het water weer te koud zijn. Uiteindelijk hadden we de perfecte combi gevonden waar je dan lekker in kan liggen.

De afgelopen dagen heb ik ook nog even gefacetimed met mijn opa die jarig was en dan is het toch weer even leuk om een deel van je familie te zien en te spreken. Ook heb ik vanmorgen nog even met Gauthier gefacetimed en volgende week arriveren mijn ouders in Nieuw-Zeeland, waarmee ik gezellig een paar dagen op zal gaan trekken.

Hopelijk knapt het weer wel op, want voor de komende dagen voorspellen ze helaas veel regen. Ondanks dat zal ik vast nog van deze week gaan genieten voordat mijn ouders in Nieuw-Zeeland zullen arriveren.

Napier verlaten en Taupo bezocht

26 januari brak na ongeveer 1,5 maand werken mijn laatste werkdag in Napier aan. Voor de laatste keer heb ik die dag in het restaurant gewerkt, om vervolgens nog van 3 vrije dagen in Napier te kunnen genieten.

Gedurende mijn vrije dagen heb ik het aquarium in Napier bezocht. Ik dacht van ja ik ben nu 2 maanden en Napier, ik heb hier zo vaak langs gelopen, misschien is het even leuk om daar binnen een kijkje te nemen, maar ik ga daar geen $21 voor betalen. Dus wat dacht Bas, ik probeer gratis binnen te komen. Ik ben naar binnen gegaan met een lulverhaal dat ik een maand zonder geld probeer te overleven en dus alles, eten, drinken en activiteiten zonder geld moet proberen te regelen. Nadat ik klaar was met mijn verhaal overlegde de 2 dames achter de balie even met elkaar en vonden ze het geen probleem. Bespaar ik toch mooi even $21 mee. Het is best een mooi aquarium en heb daar een Kiwi (typisch dier hier in Nieuw-Zeeland) gezien. Die avond hadden we nog een feest in mijn hostel, wat erg gezellig was.

Verder heb ik nog de finale van de Australian Open gekeken die Federer gelukkig heeft weten te winnen en tijdens mijn laatste dag in Napier heb ik voor de laatste keer in Napier hardgelopen. Tijdens mijn loop dacht ik aan de mooie tijd dit ik hier beleefd heb. Ik heb hier mijn verjaardag gevierd, kerst gevierd, in de afgelopen twee maanden ook nieuwjaar gevierd. Een ontzettende leuke groep om mij heen gehad en niet alleen een leuke tijd met die groep gehad, maar ook met ontzettend veel andere backpackers. Ik heb een leuke werkperiode gehad, ook al is het ook wel fijn dat die erop zit. Heel veel hardgelopen met als hoogtepunt de halve marathon die ik hier liep. Kortom ik heb twee hele mooie maanden in Napier beleefd en ik heb hier onwijs van genoten.

30 januari brak dan toch echt het moment aan om Napier na 2 maanden te verlaten. Ik vertrok samen met Leo (een andere backpacker uit mijn hostel) naar Taupo, waar ik de afgelopen 3 nachtjes en vannacht verblijf. We hebben hier de Huka Falls bekeken, wat een hele mooie waterval is die wel 282.000 liter per seconde door de rotsen heen perst. Verder zijn we die dag ook naar Orakei Karoko geweest. Hier hebben we geothermische gronden gezien, wat hele aparte kleuren en geuren heeft. Het was heel bijzonder om hier tussen te wandelen.

De volgende dag ging onze wekker om 4:00. Deze dag hebben we namelijk de Tongariro Crossing gelopen. Een wandeling van ongeveer 20km langs een vulkaan waar ook opnames voor de film Lord Of The Rings zijn gemaakt. Het was een prachtige wandeling met een mooi uitzicht op meren en natuurlijk de vulkaan. Ook hebben we ontzettend geboft met het weer. Het was niet te koud, niet te warm en het was helder genoeg om mooie foto’s te kunnen maken. Ik heb ontzettend genoten van deze wandeling en de prachtige uitzichten die ik had. Nadat we klaar waren is Leo naar een andere plaats vertrokken en ben ik met andere mensen die ik aan het eind van de wandeling heb ontmoet terug gereden naar Taupo.

Gister was het helaas een regenachtige dag, dus heb ik daar maar een chill dagje van gemaakt, wat soms ook wel lekker kan zijn. In de avond heb ik mijn opa gefacetimed, want mijn opa is vandaag jarig. Het was leuk om hem weer even gezien en gesproken te hebben.

Vandaag mijn laatste dag in Taupo ben ik gaan skydiven. Ik vond dit zo’n vette ervaring. Ik werd met een Hummer opgehaald bij mijn hostel en naar de plaats gebracht waar ik de lucht in zou gaan. Hier kreeg ik wat uitleg over de sprong en stapte ik met mijn instructeur het vliegtuig in. Ik was de eerste die het vliegtuig uit mocht springen en als je dan op de rand van het vliegtuig zit en die sprong maakt, gaat er zoveel adrenaline om in je lichaam. Ik sprong van zo’n 3600m en maakte een vrije val van rond de 20 a 25 sec. Die snelheid die ik maakte voelde heel bijzonder aan. Als de parachute eenmaal uitgaat zweef je al een vogel door de lucht heen. Ik mocht zelf ook nog even de parachute besturen wat ook wel gaaf was om te doen. Uiteindelijk ben ik weer veilig met beide benen op de grond beland. Ik vond dit zo gaaf en had zo’n mooi uitzicht over het meer in Taupo. Deze avond heb ik nog genoten van de zonsondergang aan het meer in Taupo en morgen zal ik Taupo weer verlaten, om mijn reis verder te gaan vervolgen.

Mijn eerste lift en nog een paar dagen in Napier

Zoals ik in mijn vorige blogverhaal schreef ben ik momenteel aan het werk in Napier. Dat heb ik de afgelopen weken nog aardig wat keren gedaan om zo nog wat geld te verdienen voor ik weer verder rondreis in Nieuw-Zeeland.

De afgelopen weken heb ik het blauwe bessen plukken een beetje achter mij gelaten. Ik heb besloten om dit nog een paar keer te gaan doen, maar voornamelijk ben ik veel in de keuken van het Emporium restaurant gaan werken. Toch heb ik wel mijn eerste lift hier in Nieuw-Zeeland naar mijn werkplek weten te regelen. Normaal gesproken reed ik altijd met Lars en Sam mee, maar zij zijn nu op het Zuidereiland. Hierna huurde ik samen met 2 andere jongens uit mijn hostel een auto om naar het fruitplukken toe te rijden, maar een van hen is ook verder gaan trekken en de ander heeft net als ik er een andere baan bij. Vandaar dat ik niet besloot om alleen een auto te gaan huren, maar liftend naar mijn werkplek te gaan. Gedurende mijn heenweg kon ik het eerste deel meerijden met iemand uit mijn hostel, die mij op de hoofdweg afzette. Hier startte mijn eerste lift avontuur en voor ik het wist, na een minuut of 2 was daar al de eerste auto die voor mij stopte en mij verder bracht richting mijn werkplek. Helaas had ik nog een andere lift nodig om daar te komen, maar ook deze keer was er na 2 minuten weer een auto (een andere backpacker die daar ook werkt) die mij naar mijn werkplek kon brengen. Je zou denken een goede ervaring dus, maar goed ik moest ook nog terug zien te komen. Terug heb ik namelijk eerst 5 a 10 minuten gewandeld om op een rustige weg met weinig verkeer uit te komen. Hier stond een busje met een man uit India die aan het werk was. Ik vroeg hem of hij mij naar de hoofdweg kon brengen, want anders zou ik nog aardig wat minuten daarvoor moeten lopen. Dit was geen enkel probleem dus hij bracht mij naar de hoofdweg. Daar eenmaal liftend langs de weg reden alle auto vrolijk door. Na 5 minuten was er een auto die er net als de voorgaande auto's ook zo over dacht, maar een paar meter verder op stopte deze toch. Een jongen stapte uit een schreeuwde mijn naam, dus ik loop daar heen en bleken dat bekende te zijn van mijn vorige hostel in Hastings. Zij wilden naar het strand in Napier en waren zo vriendelijk om mij precies voor mijn hostel terug te brengen. Mijn eerste lift ervaring is dus goed bevallen.

Wat ik dus al zei, ik heb met name veel in het restaurant gewerkt. Het is soms hard werken, maar wel gezellig met collega's om mij heen. Zo komt een van mijn collega's uit Sri Lanka, waar ik afgelopen zomervakantie met mijn ouders en zus ben geweest en heb ik heel leuk met hem daarover kunnen spreken en wat foto's kunnen laten zien. Gelukkig hoefde ik ook niet alleen maar af te wassen. De laatste paar dagen was ik ook bezig met aardappels en komkommers schillen en kip en paprika snijden, wat toch voor wat afwisseling zorgt. Ook heb ik de afgelopen 2 dagen iemand in moeten werken, wat ik vanavond ook weer moet doen. Als het goed is zal een van deze personen mijn plaats overnemen als ik dinsdag Napier ga verlaten.

Zoals ik in mijn vorige blog ook schreef, heb ik geholpen met de levering van biertonnen. Dat heb ik de afgelopen weken ook 2 keer kunnen doen, en jawel, beide keren heb ik er weer een giftcard van $50 voor gekregen, die ik beide keren weer voor $50 cash heb weten te verkopen. De laatste keer kwam ik zelfs zo leuk in gesprek met de mensen aan wie ik die kaart verkocht, dat ik er zelf een adres in Londen aan over heb gehouden (mocht ik daar ooit weer eens heen gaan, kan ik deze mensen daar bezoeken :) ).

Ik heb veel gewerkt de afgelopen weken, maar natuurlijk ook wel ontspanning gehad, ik ga niet alleen maar werken natuurlijk. Ik heb weer een aantal keer langs het strand in Napier hardgelopen en had er zelfs een keer zoveel zin in dat ik maar besloot het voorbeeld van mijn vader en oom te volgen, dus heb ik hier de halve marathon gelopen. Het was zwaar en warm, maar ben toch stiekem wel een beetje trots dat ik hem heb uitgelopen. Ik ben voor het eerst in Nieuw-Zeeland naar de kapper geweest en ook al is deze natuurlijk niet zo goed als mijn tante, ik ben er gelukkig tevreden mee. Ik heb de Australian Open een beetje gevolgd en natuurlijk afgelopen weekend om 2:30 met mijn ouders gefacetimed om Ajax-Feyenoord te kijken, wat ik een leuke wedstrijd vond om te zien, met een mooi resultaat.

Ik zal hier in Napier vanavond en morgen nog 2 dagen in het restaurant gaan werken, om zaterdag, zondag en maandag nog even van 3 vrije dagen te kunnen genieten. Daarna is het dinsdag weer tijd om Napier na zo'n 2 maanden te gaan verlaten en mijn avontuur te vervolgen. Ik kijk er heel erg naar uit om weer meer van het land te gaan zien, al is het ook wel jammer om Napier te vertalen. Ik heb hier toch 2 hele mooie maanden gehad met heel veel leuke mensen om mij heen.

Extra baan

Zoals jullie weten ben ik momenteel nog aan het werk in Napier.

Helaas kan het plukken van blauwe bessen niet elke dag doorgaan vanwege de weersomstandigheden, of omdat de bessen nog niet rijp genoeg zijn. Vandaar dat ik 5 januari samen met Leo (een andere jongen uit het hostel) ben gaan helpen in een restaurant hier 5min vandaan. We zijn zo’n anderhalf uur biertonnen gaan laden en lossen. Hiervoor kregen wij een kaart van $50 die we in het restaurant kunnen besteden. Nou had ik de keuze om deze kaart te houden of om hem te verkopen aan de eigenaar van mijn hostel voor $30 cash. Maar goed $30 cash leek mij wat weinig voor zo’n kaart die $50 waard is dus ben ik naar dat restaurant toe gegaan en heb ik geprobeerd om die kaart voor meer dan $30 cash te verkopen aan mensen die daar aan het eten/drinken waren en jawel ik heb er $50 cash voor gekregen.

Later die dag ben ik gaan hardlopen langs het strand, wat ik hier regelatig doe. Na het hardlopen kreeg ik een telefoontje van een restaurant of ik op zoek ben naar een baan. Ik dacht van laat ik dit maar aanpakken, het is toch maar voor een paar weken en die horecaervaring is mooi meegenomen dus ik kon die middag om 17:00 langs komen, voor wat ik dacht een sollicitatie

Om 17:00 was ik dus bij datzelfde restaurant waar ik die ochtend gewerkt heb en mijn kaart verkocht heb. Wat bleek, ik was bij het verkeerde restaurant, niet slim, maar hier waren ze ook op zoek voor iemand in de afwas en ik kon meteen aan de slag. Ook al is het afwassen iets zwaarder, het is mooi meegenomen. Ik ben nu dus en fruit aan het plukken en ik werk in de keuken van het Emporium restaurant in Napier, waar ik ook nog eens gratis avondeten krijg.

Mijn plan is daarom ook om waarschijnlijk 2 weekjes langer in Napier te blijven en Napier rond eind januari te verlaten, om daarna echt weer verder te gaan trekken.

De feestdagen

Ten eerste een Happy New Year allemaal! Dat iedereen maar een gezond en gelukkig 2018 mag krijgen.

Ik heb hier erg genoten met de feestdagen, maar voordat de feestdagen aanbraken ben ik eerst nog een aantal keer gaan werken, want ja er moet natuurlijk ook geld verdient worden.

Na mijn verjaardag op 18 december ben ik dus weer verder gegaan met werken en heb ik een aantal leuke dagen gehad met mensen uit mijn hostel. Zo had ik samen met een andere jongen uit het hostel het idee om met zijn alle te gaan eten, waarbij iedereen een gerecht uit zijn eigen land maakte. We hadden veel gerechten uit Duitsland, een gerecht uit België, een gerecht uit Engeland een gerecht uit Thailand, uit Afrika en hutspot uit Nederland :) Het was een hele gezellige avond met veel diverse gerechten en genoeg eten.

Helaas was ik in de periode tussen mijn verjaardag en kerst ook een dag niet lekker. Ik werd wakker in de ochtend en voelde mij erg vermoeid. Ik besloot toch om te gaan werken, maar na 1uur werk ben ik al naar de auto toe gegaan om daar in te gaan liggen. Ik had last van mijn hoofd en van mijn buik. Ik ben die middag meteen mijn bed ingedoken en in de avond op tijd gaan slapen. Helaas was dit mijn minste dag van mijn reis.

Maar goed gelukkig bleef het maar bij een dag en zulk soort dagen kunnen er ook tussen zitten. Ik was blij dat ik met kerst in ieder geval weer beter was.

Zo ben ik 24 december met een groep uit mijn hostel naar het strand gegaan en jawel een dag voor kerst lekker in de zee gezwommen. Met kerstavond maakten we een kampvuur op het strand en hebben we een film in het hostel gekeken.

Eerste kerstdag ben ik met Sam & Lars teruggegaan naar een hostel in Napier waar we al eerder hebben geslapen. Hier ontmoete wij de andere groep weer waar wij al een aantal dagen mee hadden opgetrokken. We hielden een Secret Santa met elkaar, in de avond was er een kerstbuffet en zijn we een spel gaan doen.

Op Boxing Day (tweede kerstdag) kreeg ik nog een leuk cadeau van de kerstman & vrouw uit Nederland :) Deze dag waren er ook veel kortingen in de winkels hier in Napier, dus heb ik een nieuwe korte broek gekocht. Dit past gelukkig nog in mijn backpacktas. Ook ben ik met Sam & Lars naar een ander hostel in Napier gegaan waar we tot 30 december verbleven.

30 december zijn we namelijk met een groep van 14 man naar de hoofdstad Wellington vertrokken om hier nieuw jaar te gaan vieren. We hebben met zijn alle voor 3 nachtjes een huis gehuurd en ik kan zeggen dat ik daar echt een top tijd heb gehad. Mooie kamers, een jacuzzi, heel veel gezelligheid en een mooi feest met nieuw jaar.

New Year’s Eve zijn we gezamenlijk in het huis gaan eten. Rond 9u hadden en we 2 taxi’s besteld en zijn we het centrum van Wellington ingegaan. We hebben bij de Harbour naar vuurwerk gekeken en daarna zijn we een aantal clubs in gegaan, wat een gezellige avond is geworden. Heel speciaal om is een keer de eerste te zijn met de jaarwisseling.

Natuurlijk heb ik ook contact gehad met de mensen uit Nederland. Zo heb ik met de feestdagen gefacetimed met mijn beide opa’s, mijn oma, een paar van mijn vrienden, mijn ooms en tantes, mijn nicht en natuurlijk met mijn ouders en zus. Ook heb ik hele leuke berichten van familie, vrienden, oppasadressen en andere kennissen gehad. Heel leuk om ze bijna allemaal rond deze periode gesproken/gezien te hebben.

2 januari ben ik weer teruggegaan naar Napier met 4 andere van de groep. Ik heb hier al weer contact gemaakt met 2 andere jongens uit mijn hostel en met hun ben ik naar onze werkplek gereden. Ik heb zelf ook mijn eerste kilometers in het buitenland erop zitten. Het ging goed, ook al gebruikte in mijn ruitenwissers soms wel als ik mijn richtingaanwijzer wilde gebruiken. Toch even wennen dat links rijden.

Ik heb echt een top tijd gehad met deze groep en ben heel blij dat ik met hun mijn verjaardag, kerst en oud & nieuw heb kunnen vieren. Je bouwt dan toch een band met elkaar op en ik heb hier echt heel erg van genoten.

Nu is mijn plan om nog 1 of 2 weken te blijven werken en daarna weer verder rond te gaan trekken op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.

Verjaardag

Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de leuke felicitaties die ik heb ontvangen! Zo leuk om al die berichtjes binnen te krijgen. Super leuke video’s die ik wel kan blijven bekijken. Via Face Time familie gesproken. Leuke foto’s die ik heb ontvangen en heel veel leuke berichtjes. Dankjulliewel daarvoor!

Ik heb hier ook heel erg genoten van mijn verjaardag. 17 december zijn we in de avond met 16 man naar het strand toe gegaan. Lars, Sam en Deaglon hebben hiervoor hun haren oranje gespoten en we hebben met z’n alle een kampvuur gemaakt. Toen het 00:00 was, werd er voor mij gezongen en ik heb wat leuke aardigheidjes ontvangen.

Op 18 december, mijn echte verjaardag, wilden we eigenlijk naar het strand toe gaan. Want ja normaal ben ik in de winter jarig, dus hoe vaak krijg ik die kans om op mijn verjaardag met een lekkere temperatuur in de zee te zwemmen. Helaas was het weer wat minder, dus ging dit helaas niet door. Ik heb lekker uitgeslapen. Mijn verjaardag nog even in het hostel gevierd en genoten van alle felicitaties die ik hier in Nieuw-Zeeland kreeg, maar ook zeker uit Nederland vandaan.

Heel speciaal om mijn verjaardag op deze manier te vieren en dit zal ik ook echt nooit vergeten.
Nogmaals heel erg bedankt voor alle felicitaties die ik heb ontvangen en voor iedereen fijne feestdagen gewenst!

Werken in Nieuw-Zeeland

8 december was het dan zo ver, mijn eerste werkdag in Nieuw-Zeeland. Samen met 2 andere mannen van de groep waarmee ik op trek, reden we naar onze werkplek en zijn we begonnen met fruit plukken (blauwe bessen). Het is ander werk dan ik in Nederland gewend ben, maar zo lang je af en toe een praatje maakt met andere, wat muziek luistert tijdens het werk en je maar vaak genoeg blijft insmeren is het best te doen. Vooral het insmeren is echt iets waar je scherp op moet zijn (gelukkig ben ik nog niet verbrand). We hebben veel gewerkt de afgelopen dagen. Soms van 7:00-16:00 en andere dagen van 6:00-13:00, dus lekker vroeg mijn bed uit ;)

Tuurlijk heb ik niet alleen maar gewerkt de afgelopen 1,5 week. We zijn met een groep gaan BBQ’en aan het strand. Ik ben met 3 jongens naar een berg hier in de buurt geweest met een mooi uitzicht over de stad Napier. En met dezelfde 3 jongens zijn we naar een ander hostel dichterbij onze werkplek gegaan.

Verder ben ik veel gaan hardlopen wat ik hier regelmatig doe, want ja ik wil wel graag blijven sporten.

Gisteravond zijn we met dezelfde groep weer naar het strand gegaan om opnieuw een kampvuur te maken. Vrijdag was iemand van onze groep namelijk jarig en ook vandaag en dat moest natuurlijk gevierd worden. Voordat we naar het strand gingen ben ik met Lars, Sam & Deaglon (de 3 jongens waarmee ik in een hostel zit, 2 Duitsers en een Engelsman) even wat gaan eten. Sam is nogal goed is hand standen en dat soort dingen, dus hij dacht in een parkje laat ik een handstand proberen op de rand van een fontein. Je raad het waarschijnlijk al hij klapperde om en viel er in, dus wij kwamen niet meer bij van het lachen. Hij heeft zijn kleding daarna in de droger gedaan en daarna zijn we richting het strand gegaan, gelukkig kon hij er zelf ook om lachen. Vanavond hebben we hetzelfde plan, want morgen, maandag 18 december is mijn verjaardag. Dus hier zullen we vast ook een mooie avond van maken.

Alvast hele fijne feestdagen allemaal en een goede jaarwisseling! Ik ga met New Year met die groep van ongeveer 12 man naar Wellington toe. We hebben daar een huisje gehuurd waar we 3 nachtjes zullen verblijven om daar de jaarwisseling doorbrengen.